onsdag 7 september 2011

Lite allmänbildning

Går en intressant kurs nu, international perspectives A, som är på Engelska eftersom läraren endast är engelskspråkig. Vi har än så länge pratat om det engelska klasssamhället. Visste ni att Överklassen och medel-underklassen inte använder samma ord på vissa ting, utan överklassen säger exempelvis scent istället för perfume (parfymoch spectacles istället för glasses (glasögon) Nu har vi fått i läxa att skriva om den svenska överklassen och oj vad förvånande svårt det var att hitta något av värde på google om den.... typ omöjligt.
Vi har även lärt oss om artighet  här i England, tex hur man ska göra om man är på ett cocktailparty, då går man fram till någon och säger "how do you do" och den andre svarar "how do you do" och sen kan man prata om ditten och datten, alltså om någon säger det till en är det oacepptabelt att svara "yes thank you I´m fine, you?" utan man måste svara likadant "how do you do"  Som en robot, upprepa vad som nyss sagts, ok ni fattar?!?! Lärde oss även att man aldrig ska fråga en engelsk kvinna om hennes ålder (egentligen ingen kvinna oberoende var hon kommer ifrån) och det var det första jag frågade min värdmamma........ hehe ops.. Man måste även hålla för munnen när man gäspar, för det anses artigt, den måste jag tänka på!!!

Fresten när jag ändå är inne på allmänbildning och sånt här nu kan jag lägga till en sak som jag lärde mig i psykologin. Visste ni att studier har visat att patienter på sjukhus som har haft oregelbunden hjärtrytm plötsligt fått en stabilare rytm när en annan människa hållit dem i handen?!!! Det är för att vårt behov utav kontakt och trygghet är så starkt. Jag tycker att det var väldigt häftigt azååå, håll med mig dåå

Ja nu var lektionen slut. Tack och hej

3 kommentarer:

  1. Verkar lära er mycket där borta. Nu kan du både gå på coctailparty och stabilisera hjärtrytmer. Inte illa:) LL

    SvaraRadera
  2. bra kunskaper som jag oxå tar och lägger på minnet, särskilt den om att fråga om ålder, tror jag bad dig fråga värdmamman hur gammal hon var. sorry... Vet du en annan sak om patienter? de som ska sövas och samtidigt får lyssna på musik och genom operatioen, att de har mindre ont efter operationen? Så närhet och good music och man mår bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Mosegosen! Här hemma skypar vi för fullt, igår med Bulgarien, Turkiet, Polen och även du I England. Hade fullt upp att hålla reda på alla lurar, grupper och inställningar. Men kul att lära sig. Nu får du skypa med morfar i Spanien en månad framåt. Ska hjälpa honom med ett konto. Hoppas du hittat ett bra gym!

    SvaraRadera